CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

I made this widget at MyFlashFetish.com.

Thursday, January 20, 2011

Intonasi & Nada, Aplikasi dalam Mesej? Macam mana erk?

Intonasi dan nada bertujuan untuk menunjukkan perasaan, penekanan dan darjah penghabisan perasaan seseorang. Penekanan merupakan tahap perasaan seseorang yang dapat ditunjukkan dengan tingkat tinggi atau rendah nada suara. Darjah penghabisan pula merupakan tahap tertinggi perasaan individu melalui penggunaan imbuhan ter- dan kata penguat seperti sangat dan amat. Intonasi dan nada hanya boleh diperhatikan dalam komunikasi secara verbal iaitu melibatkan pertuturan. Hanya ketika bertutur kita dapat mengekspresikan perasaan secara tepat melalui intonasi dan nada suara. Oleh yang demikian, sering kali berlaku salah faham untuk memahami perasaan penulis ketika menggunakan komunikasi non-verbal yakni tulisan seperti mesej atau surat.

"ya. nanti aku buatlah"

Pernah tak anda dapat mesej seperti di atas? Boleh tak anda menjangka perasaan atau mood pengantar mesej di atas dengan tepat? Adakah pemberi mesej menunjukkan rasa terpaksa? Adakah pemberi mesej ingin menyampaikan perasaan tak suka? atau mungkin mengalah?

Sering berlaku salah faham nada dan intonasi ketika kita menerima mesej. Masalah ini timbul kemungkinan disebabkan penggunaan partikel -lah yang digunakan sebagai penegasan atau penekanan dalam perkataan dan ayat. Salah faham ini akan menimbulkan masalah dalam menjaga hubungan antara penghantar dan penerima mesej.

Isi utama yang saya ingin tekankan di sini adalah kepentingan nada dan intonasi itu untuk menyampaikan perasaan secara tepat. Pertuturan itu lebih berkesan untuk melakukan sebarang perbincangan sama ada berkenaan kerja, perasaan, cinta dan sebagainya bagi mengelakkan masalah lain timbul. Sekian.

p/s : Kena rajin isi kredit telefon untuk buat panggilan dan kurangkan mesej. belajar dari pengalaman. ^^, y


1 comments:

Nurasfa Hassan said...

perkongsian yang amat baik. ty ^^